KISAH SEDIH DI BULAN RAMADHAN



k



Ini satu lagi kisah masyarakat yang dipaparkan. Saya ambil dalam fb. Terasa ingin membantu
tapi tak ada info yang tepat.  Lokasinya di Pendang, Kedah


Siti seorang OKU..dia bisu malah mentalnya tidak spt insan lain. Ketika usianya 18 tahun....dia menjadi mangsa kerakusan nafsu durjana lelaki...lalu terahirlah Adam ( bkn nama sebenar, 18 thn) .Ketika usianya 30 tahun...sekali lagi dia dinodai dan terlahirlah Idris ( bkn nama sebenar, 9 thn ) dari rahim insan yg tidak berdaya dan tidak berdosa itu.
Pertama kali bertemu dan menatap wajah Siti...saya sebak sekali. Sampainya hati lelaki itu ...menodai Siti yg terlalu naif. Siti yg bisu itu hidup dlm dunianya sendiri. Siti tidak pandai menonton tv...Siti tidak punya sesiapa sebagai kawan selain seekor kucing. Kucing itulah teman setianya. Sesekali Siti akan meraung bila "bergaduh" dgn kawan baiknya itu.
Namun kuasa Allah S.W.T ....Siti kenal dan kasih akan anak2nya dengan caranya tersendiri. Malah saya kira..arwah org tua Siti telah mendidik Siti dan anak2 nya cukup sempurna. Siti yg serba kekurangan itu tidak seperti manusia hari ini...yg sewenang-wenangnya membuang bayi mereka. Anak2 Siti juga dididik menyayangi dan menghormati Siti. Siti juga tidak suka keluar rumah malah dia sgt menjaga kebersihan rumah.
Siti ada menerima wang JKM RM 300 sebulan dan dgn wang itulah, jiran terdekatnya menyara Siti dan anak2nya sejak dua tahun yg lalu setelah kematian ibunya. Siti anak tungggal... jiran itulah yg menyediakan makan minum Siti malah menguruskan Siti setelah Adam memilih utk mengikuti kursus kemahiran otomatif dan berhijrah meninggalkan ibunya hidup sendirian di rumah ini.Idris pula dihantar ke rumah anak yatim...di rumah anak yatim itulah saya berkasih sayang dgn Idris seterusnya mendengar ttg Siti.
Ketika saya memberitahu Siti hendak mengambil gambarnya....Adam meminta ibunya mengenakan tudung ...sedihnya...Siti tak pandai memakai tudung dan harus dibantu. Ketika Adam membuka kain penutup bungkusan baju terpakai untuk mencari tudung buat ibunya...Siti marah dan menampar tgn Adam. Sangkanya Adam hendak memunggah pakaian yg dia simpan rapi. Apabila saya tunjukkan kamera...Siti senyum panjang lalu duduk bersimpuh penuh sopan di hadapan saya. Yaaa...Siti seorang perempuan yg cantik..kulitnya putih. Tubuhnya juga kecil molek.
Sebelum pulang..saya serahkan sedikit wang sumbangan penderma dr TABUNG JARIAH DAPUR RAMADAN kepada Adam juga barang2 dapur utk memasak. Saya bertekad utk membela nasib dua beradik ini..memastikan mereka berjaya dlm pelajaran.
Melihat saya hendak melangkah pulang...Siti pantas menghulurkan sebelah tangannnya utk bersalaman dgn saya.
" Mak....salam tangan mana tu...tu
tgn kiri "
Cepat2 Siti menukar huluran tangannya sambil ketawa kuat. Saya menyambut penuh sayu. Saya tinggallan Adam dgn kata2 semangat...dan saya lihat mata Adam merah berkaca mengiringi langkah saya....
 Cepat2 Siti menukar huluran tangannya sambil ketawa kuat. Saya menyambut penuh sayu. Saya tinggallan Adam dgn kata2 semangat...dan saya lihat mata Adam merah berkaca mengiringi langkah saya...

ads1




loading...

0 Response to "KISAH SEDIH DI BULAN RAMADHAN"

Post a Comment